آیا تابهحال حساب اینستاگرام رقبای خود را رصد کرده و به این فکر کردهاید که چگونه این همه مشارکت را به دست میآورند؟! آیا میخواهید بدانید که راز آنها چیست؟ فقط یک راه برای فهمیدن این راز وجود دارد و آن آنالیز رقبا در اینستاگرام است. بهطورکلی آنالیز اینستاگرام به نحوه ارزیابی عملکرد محتوا و پروفایل خودتان و رقبا اشاره دارد. کسبوکارهای موفق اغلب از آنالیز اینستاگرام برای ردیابی انواع معیارها و ارزیابی پتانسیل پستها، استوری ها و سایر محتواها در اینستاگرام، استفاده میکنند. در این مقاله به شما نشان میدهیم که چگونه میتوانید پیج خود و رقبایتان را تجزیهوتحلیل کنید و در رقابت با آنها پیشتاز باشید؛ با ما همراه باشید.
[lwptoc]
منظور از آنالیز رقبا در اینستاگرام چیست؟
هر استراتژی موفقی به چهار جزء نیاز دارد: تعیین هدف، اجرا، آنالیز و اصلاح. آنالیز اینستاگرام به بخش تجزیهوتحلیل این معادله برای کسبوکارها میپردازد. منظور از آنالیز رقبا در اینستاگرام، تجزیهوتحلیل رقابتی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه به خودمان است. بهطور معمول این امر مستلزم تجزیهوتحلیل همهجانبه کسبوکار رقبا ازجمله نمای کلی شرکت، استراتژی بازاریابی و قیمتگذاری و غیره است. قبل از اینکه بترسید و عقبنشینی کنید بهتر است بدانید که آنالیز اینستاگرام دیگران چندان کار پیچیدهای نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که میزان مشارکت مخاطبان، عملکرد محتوا و استراتژی هشتگ گذاری رقبا را مشخص کنید. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت میکنیم. اما قبل از هر چیز ابتدا باید بدانیم که چرا باید اینستاگرام خود و رقبا را تجزیهوتحلیل کنیم؟
منظور از آنالیز رقبا در اینستاگرام، تجزیهوتحلیل رقابتی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه به خودمان است.
اگر مبتدی هستید و بهتازگی کسبوکاری در اینستاگرام راه انداختهاید، آنالیز اینستاگرام دیگران خصوصاً رقبا به شما کمک میکند تا اساس استراتژی اینستاگرام خود را پایهگذاری کنید. بنابراین بهجای امتحان کردن راهکارهای جدید از موفقیت رقبای خود درس بگیرید و سپس ایده خودتان را پایهریزی کنید. اگر کهنهکار هستید، پیگیری و آنالیز رقبا در اینستاگرام به شما امکان میدهد که در جریان ترندهای جدید قرار بگیرید. به زبان ساده آنالیز رقبا در اینستاگرام به شما کمک میکند:
- عملکرد خود را با استانداردهای کسبوکارها مقایسه کنید.
- در جریان ترندهای جدید کسبوکارها قرار بگیرید.
- استراتژی تولید محتوا اینستاگرام خود را بهبود بخشید.
- فرصتهایی را برای عملکرد بهتر از رقبا تعیین کنید.
اکنون که منظور و هدف از آنالیز اینستاگرام را متوجه شدهاید بیایید ببینیم چگونه میتوانید پیج خود و رقبا را در اینستاگرام تجزیهوتحلیل کنید.
حتما بخوانید: دیلیت اکانت اینستاگرام
آموزش آنالیز اینستاگرام با ابزار Insight
بیش از ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان عضو اینستاگرام هستند و بهطور متوسط هر روز ۲۸ دقیقه از زمان خود را در این رسانه اجتماعی صرف میکنند. با توجه به اینکه کاربران زیادی در این شبکه اجتماعی حضور دارند کسبوکارها برای دستیابی به آنها باید زمان زیادی را صرف کنند. آیا میدانید تفاوت یک حساب کاربری در اینستاگرام با ۱۰۰۰۰ فالوور و اکانتی با ۱۰۰ نفر دنبال کننده در چیست؟
بسیار ساده است، اکانت اول میداند که مخاطبانش چه میخواهند اما اکانت دوم هنوز نمیداند که چه چیزی برای او کار میکند و چه چیزی نه! بهطورکلی میتوان گفت که بدون آنالیز اینستاگرام ممکن است تمام تلاشهایی که برای جذب مشتری و جذب لید انجام میدهید از بین برود. اما سؤال مهم این است که چگونه میتوانید در اینستاگرام تجزیهوتحلیل کنید؟ آیا گمان میکنید که این پلتفرم ابزاری برای تجزیهوتحلیل خود ندارد؟ خب این دقیقاً همان چیزی است که ما قصد بررسی آن را داریم!
برای پیگیری رفتار فالوورها و سایر معیارهای کلیدی ابتدا باید صفحه خود را به یک صفحه تجاری تغییر دهید و سپس از یک ابزار آنالیز اینستاگرام برای تجزیهوتحلیل استفاده کنید. اگر پروفایل شخصی دارید میتوانید از بخش تنظیمات اینستاگرام وارد بخش Account شوید و گزینه Switch to Professional Account را انتخاب کنید. در ادامه دستهبندی و موضوع صفحه خود را انتخاب کرده و سپس حساب اینستاگرام خود را با حساب فیسبوکتان هماهنگ کنید.
اگر قبلاً یک پروفایل تجاری (Business Profile) برای کسبوکار خود ایجاد کردهاید یکی از بهترین ابزارهایی که برای آنالیز اینستاگرام میتوانید از آن کمک بگیرید Instagram Insight است که توسط خود اینستاگرام ارائه شده است. این ابزار که یکی از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام است اطلاعاتی در مورد عملکرد حساب کاربریتان از جمله میزان تعامل، تعداد بازدیدکنندگان، تعداد فالوورها و تبلیغات در اینستاگرام ارائه میدهد. زمانی که حساب خود را به حساب تجاری یا Creator تغییر دهید میتوانید اطلاعاتی مثل شماره تلفن، ایمیل و آدرس را در پروفایل خود اضافه کنید. به کمک Insight میتوانید ببینید که چند نفر روی این اطلاعات کلیک کردهاند و به عبارتی نرخ مشاهده (Reach) پیج شما چقدر است. برای دسترسی به بخش Insights و آنالیز اینستاگرام مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. وارد صفحه پروفایل خود شوید و روی سه خط عمودی سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
۲. از منوی بازشده روی گزینه Insights کلیک کنید.
۳. در این صفحه میتوانید نمای کلی از محتوای پروفایل خود مثل نرخ مشاهده، نرخ تعاملات، تعداد کل فالوورها و مطالب به اشتراک گذاشتهشده را مشاهده کنید. میتوانید این معیارها را در ۷ روز یا ۳۰ روز گذشته مشاهده کنید.
۴. برای تجزیهوتحلیل فالوورهای خود میتوانید از صفحه Overview به قسمت Your Audience بروید و روی گزینه See All کلیک کنید. در این صفحه یک نمای کلی از رشد فالوورهای خود را مشاهده خواهید کرد. همچنین اطلاعات مفید دیگری در مورد فالوورهای خود میتوانید به دست آورید، مثل محدوده سنی، جنسیت، موقعیت مکانی و حتی بیشترین زمان فعالیت آنها در اینستاگرام برحسب ساعت یا روز. علاوه بر پیگیری معیارهای رشد فالوورها، این دادهها برای برنامهریزی زمان ارسال پست در اینستاگرام و همچنین استراتژی محتوایی شما بسیار ارزشمند هستند.
۵. برای تجزیهوتحلیل پستهای اینستاگرام میتوانید صفحه Overview را به پایین اسکرول کنید تا بتوانید محتواهایی که به اشتراک گذاشتهاید را ببینید. سپس روی پیکانی که بالای پستها قرار دارد، کلیک کنید. با این کار فهرستی از پستهای شما که بر اساس معیار انتخابیتان مرتب شدهاند، نمایش داده میشود. پستها بهطور پیشفرض بر اساس نرخ مشاهده(Reach) مرتب شدهاند اما میتوانید آنها را بر اساس معیارهای دیگر مثل تعداد کامنت ها، فالوو، اشتراکگذاری و موارد دیگر مرتب کنید. حتی میتواند بازه زمانی را از ۷ روز تا ۲ سال انتخاب کنید و براساس نوع پست (عکس، فیلم، پستهای اسلایدی یا همه پستها) فیلتر کنید. همچنین با کلیک روی لینک View Insights زیر پست در فید خود، میتوانید تجزیهوتحلیل منحصربهفردی از هر پست بیابید. با این کار یک پنجره کوچک ظاهر میشود که کل لایک ها، کامنت ها، سیوها، اشتراک گذاری در دایرکت، بازدید از پروفایل و تعداد ویوها نشان داده میشود.
۶. برای تجزیهوتحلیل استوری های اینستاگرام از بخش Insights مجدداً در صفحه Overview به پایین صفحه اسکرول کنید و سپس روی پیکانی که بالای استوری ها قرار دارد، کلیک کنید. درست مانند پستها در این صفحه نیز میتوانید نرخ مشاهده، تعامل و غیره را مشاهده کنید. همچنین میتوانید نرخ خروج از استوری، فورواردها و سایر معیارهای مربوط به استوری را مشاهده کنید. در این بخش نیز گزارشها در محدوده زمانی ۷ تا ۳۰ روز در دسترس خواهند بود.
۷. برای تجزیهوتحلیل IGTV با Insights با اسکرول کردن به بخش IGTV از صفحه Overview بروید و روی پیکانی که کنار ویدئوها قرار دارد کلیک کنید. در این بخش نیز میتوانید معیارهای استاندارد مثل نرخ مشاهده، لایک ها و کامنت ها را مشاهده کنید. همچنین میتوانید معیارهای اختصاصی IGTV مثل درصد میانگین مشاهده، ویوها و تعاملات ویدئویی را مشاهده کنید. برای بررسی این معیارها میتوانید دوره زمانی ۷ روز تا ۲ سال را انتخاب کنید.
۸. برای تجزیهوتحلیل Reels- که از ماه می ۲۰۲۱ به بخش Insights اینستاگرام اضافه شده است. روی پیکان بالای بخش Accounts Reached کلیک کنید. در اینجا میتوانید نحوه عملکرد Reels را در مقایسه با انواع دیگر محتوا در بازه زمانی ۷ تا ۳۰ روز گذشته مشاهده کنید. این بخش همچنین ریلزهای (Reels) برتر شما را رتبهبندی میکند. برای مشاهده Reels در صفحه Overview insights به قسمت Reels بروید و روی پیکان بالای صفحه ریلز ضربه بزنید. اینجا میتوانید همه معیارهای عملکرد Reels را در یک مکان مشاهده کنید. برای بررسی عملکرد یک reels خاص، آن را از پروفایل خود باز کنید سپس روی آیکون سهنقطه در پایین سمت راست صفحه ضربه بزنید و سپس روی Insights کلیک کنید.
۹. برای تجزیهوتحلیل لایو اینستاگرام که آن نیز در می ۲۰۲۱ به قابلیتهای Insights اینستاگرام اضافه شده است. به بخش Live Insights در صفحه Overview analytics بروید و به پایین صفحه اسکرول کنید. سپس روی پیکان کنار تعدادی از جریانهای (Stream) خود کلیک کنید. در اینجا معیارهای مربوط به جریانهای لایو خود را مشاهده خواهید کرد مثل نرخ مشاهدات، نظرات، اشتراکگذاریها و حداکثر تعداد افرادی که همزمان در لایو حضور داشتند.
حتما بخوانید: تغییر فونت بیو اینستاگرام
معرفی ۷ نمونه از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام
اگرچه Insights Instagram یک ابزار عالی برای آنالیز اینستاگرام است اما ممکن است بهترین ابزار تجزیهوتحلیل برای کسبوکارهای بزرگ در این پلتفرم نباشد. احتمالاً برای ردیابی قویتر و طولانیمدت یا گزارشگیری دادههای خود در رسانههای اجتماعی، به یک ابزار یا نرم افزار آنالیز اینستاگرام نیاز خواهید داشت. در اینجا چند نمونه از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام را بهطور مختصر مرور میکنیم:
۱. Keyhole: این نرم افزار آنالیز اینستاگرام پیشنمایش دادهها را تا یک سال و حداکثر تا ۹۹ پست نشان میدهد. با اعتبارسنجی اکانت خود حتی میتوانید به بینش عمیقتری از نرخ تعاملات و مشاهدات برسید. با کمک این نرمافزار میتوانید اطلاعاتی از حساب خود مثل تعداد پست در هفته، تعداد لایک و کامنت در هفته، پستهای برتر براساس میزان لایک، کامنت و اشتراکگذاری را بهصورت نمودار مشاهده کنید. همچنین میتوانید اطلاعاتی در خصوص بهترین زمان برای اشتراکگذاری محتوا، عمر مطلوب پستها و هشتگ های برتر بر اساس تعاملات و بازخوردها، به دست آورید.
۲. Socialbakers: این یک ابزار تجزیهوتحلیل رسانههای اجتماعی است که میتواند یک پیگیری ساده آماری از اینستاگرام ارائه دهد. این سایت آنالیز پیج اینستاگرام اطلاعات پایهای را به شما ارائه میدهد که ممکن است شما را مجذوب یک سایت ویژوالی جذاب کند. توجه کنید که برای آنالیز اینستاگرام در این سایت به یک ایمیل کاری نیاز دارید. با کمک این سایت آنالیز پیج اینستاگرام میتوانید اطلاعاتی در خصوص بهترین استوری ها براساس میزان اثرگذاری و نرخ مشاهده، بهترین پستهای لایک شده، بیشترین کامنت در پستها، بهترین هشتگ های استفاده شده و رشد فالوورها در طول زمان به دست آورید.
۳. Squarelovin :Squarelovin یک پلتفرم برای محتوای تولیدشده توسط کاربر است که بهعنوان یکی از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام نیز استفاده میشود. بیشتر از یک اکانت اینستاگرام را میتوانید به این ابزار متصل کنید و آنها را با استفاده از یک میز کار مدیریت کنید. این ابزار مرور کلیای از رشد فالوورها، آخرین پستها و غیره ارائه میدهد. همچنین بهصورت ماهانه لایک ها، کامنت ها و پستهایی که بیشترین لایک و کامنت را گرفتند، تجزیهوتحلیل میکند. میزان مشارکتها، تعداد لایک ها و نظرات دریافت شده، بهترین زمان ارسال پست و تعاملات کاربر را بهصورت نمودار به نمایش میدهد.
Squarelovin یکی از معدود ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام است که میتوانید از آن برای تجزیهوتحلیل ماهانه پستها، رشد اخیر فالوورها یا سابقه محتوای خود به تفکیک ساعت، روز، ماه یا سال استفاده کنید. علاوه بر این، این نرم افزار آنالیز اینستاگرام اطلاعاتی را در مورد علایق و اولویتهای مخاطبان و بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام ارائه میدهد. شما حتی میتوانید بهترین هشتگ ها و فیلترهای مورداستفاده را بسته به اینکه کدام پستها توسط فالوورهای شما بازخورد بیشتری داشتند، به کمک این ابزار تعیین کنید.
۴. Pixlee: این یکی دیگر از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام است که به نظارت بر پستهای برتر و خلق ایده برای محتوای جدید کمک میکند. Pixlee همچنین دارای یک ویژگی گزارش بصری است که گزارشی از عملکرد پیج بهصورت هفتگی ارائه میدهد. بعلاوه میتوانید از دادههای آن برای یافتن اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی استفاده کنید و همچنین با حامیانی که پست شما را به اشتراک گذاشتند ارتباط برقرار کنید. همچنین ردیابی و آمار هشتگ ها به کمک این ابزار، این امکان را برایتان فراهم میسازد که جذابترین مطالب را شناسایی کنید و راهی برای ردیابی رشد فالوورها بیابید.
۵. Later: Later ابزار دیگری برای آنالیز اینستاگرام است که با بهبود استراتژی بازاریابی اینستاگرام به شما کمک میکند تا کسبوکار خود را توسعه دهید. چیزی که این پلتفرم را منحصربهفرد میسازد ویژگی Linkin-bio آن است که به شما امکان میدهد پستهای اینستاگرام خود را به لینکهای خاصی مانند صفحات محصول پیوند دهید. سپس میتوانید کلیکهای وبسایت، ویو پیج و نرخ کلیک از پروفایل اینستاگرام خود را پیگیری کرده و ببینید که یک پست خاص چقدر به فروش منجر شده است. اگرچه این نرم افزار آنالیز اینستاگرام بهصورت رایگان در دسترس است اما نسخههای پولی آن به شما امکان میدهد تا تجزیهوتحلیلهای مفید و متنوعتری مانند اطلاعات استوری اینستاگرام، داشته باشید.
۶. Crowdfire: این ابزار نمای مفصلی از نحوه عملکرد Business Profile اینستاگرام شما- تا تاریخ خاصی- ارائه میدهد. شما میتوانید محدودهای را برای نمایش بهطور مثال ۷ روز، ۳۰ روز یا ۹۰ روز، انتخاب کنید. علاوه بر این، به کمک این پلتفرم میتوانید معیارهایی که میخواهید مقایسه کنید را انتخاب کنید مثل پستها، لایک ها، نرخ مشاهده، فالوورها، کامنت ها، ویو پروفایل، کلیک روی لینک ایمیل ارائهشده در بیو و کلیکهای پیامهای متنی. حتی میتوانید عملکرد فعلی خود را با عملکرد خود در گذشته مقایسه کنید. کافی است کلید کوچکی که در بالای صفحه Crowdfire قرار دارد را روی وضعیت “ON” تنظیم کنید.
۷. Minter.io: به کمک این ابزار تجزیهوتحلیل اینستاگرام میتوانید گزارشی بهصورت PDF ایجاد کنید که میتواند اطلاعاتی در مورد معیارهایی مانند رشد فالوورها، میزان مشارکت پست و پروفایل، محبوبترین فیلترها و موارد دیگر به شما ارائه دهد. همچنین میتوانید دادههای خود را در قالب زیباتری گزارش کنید و سایر ذینفعان را در جریان تلاشهای بازاریابی خود در اینستاگرام قرار دهید. این نرم افزار آنالیز اینستاگرام همچنین یک دوره آزمایشی رایگان ۱۴ روزه ارائه میدهد که میتواند به درخواست شما تمدید شود. بنابراین میتوانید مطمئن شوید که این ابزار، یک ابزار مناسب برای آمارگیری اکانت اینستاگرام شما است یا خیر. علاوه براین ابزارها در مقاله دیگری ۱۵ برنامه برتر برای دانلود عکس، فیلم و دانلود استوری اینستاگرام معرفی کرده ایم.
کلام آخر اینکه ابزارهای زیادی برای آنالیز اینستاگرام وجود دارد که برای تحلیل پیج خود و رقبا میتوانید از آنها استفاده کنید. چه بخواهید تعاملات یا تعداد فالوورهای خود را افزایش دهید و چه هشتگ های پرطرفدار را برای گرفتن لایک بیشتر پیدا کنید، این ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام میتوانند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کنند. با نظارت و یادگیری بینشهایی که این ابزارها ارائه میدهند علاوه بر آنالیز رقبا در اینستاگرام میتوانید دریابید که آیا استراتژی شما درست کار میکند یا اینکه نیاز به بررسی دارد!