شناسایی مخاطب هدف در کمپینهای تبلیغاتی برای صاحبان مشاغل و رهبران بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. با این وجود اگر نمیدانید که با چه کسی باید صحبت کنید بهتر است بر نکتههای کوچک و جزئیات پیام تجاری محصول یا خدمتتان متمرکز شوید. چرا زحمت شناساندن برندتان را برای افرادی که تمایلی به خرید از شما ندارند به هدر میدهید؟ اما چگونه میتوانید مخاطب هدف ایدهآل خود را در کمپینهای تبلیغاتی پیدا کنید و به آن برسید؟ برای آشنایی با نحوه شناسایی مخاطب تبلیغاتی، پیشنهاد میکنیم در ادامه با ما همراه باشید.
- در شناسایی مخاطب هدف به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟
- نحوه شناسایی مخاطب تبلیغاتی با ۶ روش کاربردی
در شناسایی مخاطب هدف به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟
مخاطبان هدف یک کسبوکار گروهی از افراد هستند که نیازها و علایق مشابهی دارند؛ این افراد در بیشتر موارد به کاربر نهایی آن کسبوکار تبدیل میشوند. در تارگت کردن مخاطب هدف و انتخاب مناسبتترین آنها عوامل بسیاری دخیل است که با نادیده گرفتن برخی از آنها به نتایج دقیقی نمیرسید. اگر میخواهید در کمترین زمان به حداکثر سودآوری و بهرهوری هزینه برسید میبایست معیارهای زیر را در نظر بگیرید:
- اطلاعات دموگرافیک: این اطلاعات یک پیشزمینه از کاربران هدف برای مشاغل فراهم میکند نظیر سن، جنس، وضعیت تأهل، نژاد، مذهب، قومیت و درآمد. نیازی به تجزیهوتحلیل دقیق نیست بنابراین جمعآوری این دادهها آسان است.
- اطلاعات جغرافیایی: این اطلاعات به موقعیت مکانی کاربر اشاره دارد و از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا فرصتهای بیشتری برای مشاغل محلی فراهم میسازد.
- اطلاعات روانشناختی: این بخش از دادهها، ویژگیهای کاربران، سبک زندگی، طبقه اجتماعی، اعتقادات، علایق و تجربیات و سرگرمی را شامل میشود. این اطلاعات به شما اجازه میدهد تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید. برای جمعآوری این دسته از اطلاعات میتوانید از طریق ارسال ایمیل از مشتری بپرسید یا رفتار آنها را در وبسایت خود تحلیل کنید.
- اطلاعات رفتاری: برای جمعآوری این اطلاعات باید بر نحوه تعامل کاربران در وبسایت خود نظارت داشته باشید، سپس میتوانید بر اساس مواردی که میبینند و به سبد خرید خود اضافه میکنند کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید.
حتما بخوانید: دیلیت اکانت موقت اینستاگرام
نحوه شناسایی مخاطب تبلیغاتی با ۶ روش کاربردی
تجزیهوتحلیل مخاطب هدف فرایندی است که نحوه تعامل مصرفکنندگان را با یک محصول برای تعریف شخصیت خریدار بررسی میکند. شخصیت خریدار نمای کلی از مشتری ایدهآل یک کسبوکار است و از دادههایی که مخاطب هدف را تشکیل میدهند گرفته شده است. خوشبختانه امروزه شرکتها به بخش زیادی از دادههای خریداران موجود و بالقوه خود دسترسی دارند.
این اطلاعات برای درک مشتری و نحوه تصمیمگیری در مورد خرید، کمککننده است. شناسایی مخاطب هدف، در یک کمپین تبلیغاتی به شما کمک میکند تا به افراد صحیحی برسید که در آینده بیشترین ارتباط را با شرکت و محصولات شما دارند. برای پیدا کردن مخاطب هدف ۶ ترفند کاربردی زیر را دنبال کنید:
- از Google Analytics برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود استفاده کنید: Google Analytics یک ابزار گسترده و عالی برای به دست آوردن جزئیات جمعیتی درباره مخاطبان و علایق آنهاست. پیشتر اشاره کردیم که این اطلاعات برای شناسایی مخاطب هدف بسیار حیاتی است. با استفاده از Google Analytics میتوانید یک مشاهده آماری از وبسایت خود داشته باشید و آن را به بخشهای مختلف مثل سن، جنسیت و موقعیت مکانی دستهبندی کنید. این بخشها در Google Analytics بهطور واضح در نموداری برچسبگذاری شده و با گرافهای رنگی برای تفسیر بهتر، به شما ارائه میشوند.
- برای هدف قرار دادن محتوای وبلاگ، پرسونای مخاطب ایجاد کنید: با در نظر گرفتن پرسونای مخاطب هرگز فراموش نمیکنید که برای چه کسی مینویسید. یک نکته خوب در مورد پرسونای مخاطب این است که باید آنها را با شخصیت خریدار خود تراز کنید؛ آنها باید تقریباً یکسان باشند. وبلاگ شما باید حاوی مطالبی بوده که برای خواننده مفید باشد.
- رسانههای اجتماعی را تجزیهوتحلیل کنید: آیا میدانید چه زمانی فالوورها بیشتر با صفحه شما در رسانههای اجتماعی در ارتباطاند؟ زمانی که یک مطلب خندهدار را در اینستاگرام پست میکنید یا زمانی که یک نظرسنجی را در توییتر، ایجاد میکنید؟ با ارسال مطالبی که مخاطبان شما به آن علاقه بیشتری دارند میتوانید فالوورهای بیشتری را در بازار هدف خود به دست آورید.
آیا بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را میدانید؟
با نگاهی به این سؤالات میتواند چند سرنخ در مورد اینکه مخاطب شما به چه محتوایی علاقهمند است به دست آورید و از این طریق میتوانید یکی از بخشهای موردنیاز برای تارگت کردن مخاطب موردنظر را پر کنید. هر شبکه اجتماعی با دیگری متفاوت است و مخاطبان متفاوتی نیز دارد بنابراین نوع نگاهتان در تجزیهوتحلیل این شبکهها مهم است. بهعنوانمثال توییتر بر محتواهای کوتاه تأکید دارد اما در فیسبوک میتوانید مطالب و فیلمهای بلند ارسال کنید. اینستاگرام یک رسانه اجتماعی بصری است بنابراین ایجاد محتواهای گرافیکی خیرهکننده سبب رونق کسبوکارتان خواهد شد. با دانستن این موارد میتوانید برنامهریزیهای استراتژی خود را آغاز کنید.
۴. از Insights فیسبوک استفاده کنید: اگر صفحه فیسبوک دارید از این ابزار طلایی بهره ببرید. فیسبوک بینشی گسترده از یک صفحه را بهصورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد. این بینشها که اصطلاحاً Insights نامیده میشوند دقیقاً مشابه Google Analytics کار میکنند و شما میتوانید اطلاعات حیاتی لازم برای تارگت کردن مخاطب هدف را از آن دریافت کنید. با دسترسی به بخش Insights افراد میتوانید ببینید که بازدیدکنندگان شما چه کسانی و از کجا هستند. گذشته از تارگت کردن و شناسایی مخاطب هدف میتوانید از بخش insights فیسبوک جهت برنامهریزی کمپینهای تبلیغاتی نیز کمک بگیرید.
- عملکرد وبسایت را بررسی کنید: بر عملکرد بهترین و بدترین محتوای وبسایت خود نظارت داشته باشید. وبسایت شما میتواند شرکتتان را به بسیاری از مخاطبان هدف معرفی کند بنابراین گذاشتن محتوایی که مخاطب به آن علاقهمند است راهی عالی برای جذب مخاطب بیشتر است. با بررسی اینکه کدام پستها یا صفحات فرود سبب جذب مخاطبان شدهاند میتوانید محتواهایی که تابهحال تولید نکردهاید را تولید کرده و آن را پروموت کنید. بهعنوانمثال اگر پستی از وبلاگ شما که در مورد email marketing بوده موردتوجه مخاطبان قرار گرفته است میتوانید آن را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و تا افراد بیشتری به آن دسترسی داشته باشند.
- با مخاطبان رسانههای اجتماعی درگیر شوید: تعامل با فالوورهای رسانههای اجتماعی بسیار مهم است زیرا آنها مخاطبان شما هستند. وقتی شخصیت خریدار ایجاد میکنید باید به دنبال کاربران خود نیز باشید. اگر هنوز اکانتی در شبکههای اجتماعی ندارید بهتر است عجله کنید.
از فالوورهای خود بپرسید که میخواهند چه چیزی را در صفحه شما ببینند؛ از ابزاری مانند استوری اینستاگرام استفاده کنید و با پاسخی که به سؤالتان میدهند میتوانید در مورد نحوه رفتار خود در آینده برنامهریزی کنید. هر تعاملی که داشته باشید چه مثبت چه منفی میتواند در جذب بیشتر مخاطب تأثیرگذار باشد. بهعنوانمثال یک کسبوکار فروش کلاه میتواند یک call to action ایجاد کند و از مخاطب بخواهد لباس موردعلاقه خود را با کلاههای جدید آنها امتحان کند و برایشان عکس بفرستد؛ با این پاسخها میتواند رفتار مخاطب را آنالیز کرده و از آن برای رشد مخاطبان استفاده کند.
درمجموع میتوان گفت که شناسایی مخاطب هدف تحقیقاتی را شامل میشود و این بدان معناست که به چه کسی میخواهیم برسیم. مخاطبان هدف در اکثر مشاغل همانند ستونی مؤثر در استراتژی و تصمیمات بازاریابی عمل میکنند بهطور مثال میزان هزینه در نظر گرفتهشده برای تبلیغات، نحوه جلبتوجه مشتری و حتی اینکه در آینده چه محصولاتی ارائه شود، تماماً با مخاطب هدف آن کسبوکار مرتبط است.
منابع:
https://blog.hubspot.com/marketing/target-audience
https://sendpulse.com/support/glossary/target-audience
https://www.inmobi.com/blog/2019/05/02/8-tips-for-finding-your-best-target-audience-in-advertising