اینستاگرام نکات آموزشی

عوامل مؤثر در تولید محتوای وایرال اینستاگرامی

تبلیغات وایرال

احتمالاً عبارت تبلیغات وایرال به گوشتان خورده است اما آیا می‌دانید چطور می‌توانید یک محتوای وایرال ایجاد کنید؟ برخی از شرکت‌ها و فعالان حوزه محتوا ادعا می‌کنند که یک چاشنی مخفی دارند!. اما آیا واقعاً یک رویکرد واحدی هست که بتوان به کمک آن درها را برای میلیون‌ها بازدید(view)، اظهارنظر(comment)، اشتراک‌گذاری و تبلیغات عمومی باز کرد؟

تبلیغات وایرال یک پدیده جادویی است که برای یک لحظه خانواده، دوستان، همکاران و حتی افراد ناشناس را با رویداد خارق‌العاده شما مرتبط می‌سازد و می‌تواند یک شبه شما را محبوب کند. اگر می‌خواهید که برند خود را روی زبان‌ها بیندازید تا پایان مقاله با ما همراه شوید؛ در این مقاله قصد داریم ۸ راهکار وایرال محتوا را با هم مرور کنیم.

  • محتوای وایرال چیست؟
  • نحوه شناسایی مخاطب تبلیغاتی با ۸ روش کاربردی

محتوای وایرال چیست؟

بیایید با اصول اولیه تبلیغات وایرال شروع کنیم؛ محتوای وایرال محتوایی است که می‌تواند به‌صورت فیلم در یوتیوب، پستی در اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر یا هر رسانه اجتماعی دیگر ایجاد شود که هزاران هزار بار به اشتراک گذاشته می‌شود. اگرچه درجات مختلفی از وایرالی وجود دارد اما قابل‌توجه‌ترین محتوای وایرال محتوایی است که در سطح جهانی به رسمیت شناخته ‌شود و از رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال فراتر رفته و به تلویزیون، رادیو، گفتگوهای دوستانه در کافی‌شاپ‌ها، مباحث خانوادگی سر میز شام و جک‌های خنده‌دار برسد.

محتوای وایرال چیست؟

محتوای وایرال به‌صورت خودکار برای شما کار می‌کند زیرا برند شما را در معرض دید مخاطبان جدیدی قرار می‌دهد که هرگز نمی‌توانستید از نظر ارگانیکی به آن‌ها برسید. ممکن است فکر کنید که شانس وایرال شدن تبلیغ شما به‌اندازه شانس برنده شدنتان در قرعه‌کشی است اما هیچ‌چیز دور از انتظار نیست!

حتما بخوانید: سایز ویدیو استوری اینستاگرام

 

۸ عامل مؤثر در تولید محتوای وایرال

اگر به دنبال راهکاری جادویی برای تولید محتوا وایرال هستید باید بگویم تلاش نکنید چراکه هیچ معجون جادویی برای آن وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت که هرچه بیشتر بتوانید استراتژی محتوای خود را متناسب با فاکتورهای زیر بسازید احتمال اینکه جرقه گفتگو در مورد محتوای شما چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین روشن بماند بیشتر است:

  1. با محتوا احساسات مخاطب خود را برانگیزید: “فرزندتان در خانه منتظر شماست” این یک تبلیغ در جهت تشویق افراد به رانندگی با سرعت مجاز است. رابطه پدر و فرزندی در این تبلیغ به گونه‌ای به تصویر کشیده شده که تمامی افراد می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. بنابراین قبل از ارسال محتوا بررسی کنید که آیا محتوای شما قلب‌ها را به تقلا وامی‌دارد؟ آیا آنقدر تکان‌دهنده یا باورنکردنی است که احساسات مخاطبان را برانگیزد و آن‌ها را ترغیب کند تا آن را با دوستان، خانواده یا همکارانشان به اشتراک بگذارند؟.

 همیشه در نظر داشته باشید مخاطبان شما مطالبی را به اشتراک می‌گذارند که یک واکنش احساسی پرشور را در آن‌ها برانگیزد. اتخاذ موضع روشن و اظهارات غیرمستقیم این امکان را به خواننده می‌دهد که موضوع را از دیدگاه خود ببیند و سپس آنچه را که احساس کرده به اشتراک بگذارد. حتماً داستان‌ها، استعاره‌ها و صفت‌ها را در این‌گونه محتواها درج کنید.

8 عامل مؤثر در تولید محتوای وایرال
  1. محتوای مفید تولید کنید: ایجاد متن احساسی تنها راهکار وایرال محتوا نیست؛ اگر محتوای شما ارزشمند و مفید باشد در لحظه می‌تواند احساسات خواننده را برانگیزد و به خنده یا اشک تبدیل شود. ارسال مطالب در مورد آسیب‌های زندگی اغلب با محتوای وایرال سازگار است، البته درصورتی‌که اطلاعاتی را ارائه دهد که سبب تغییر رفتار در فرد شود. وقتی‌که مطلبی به خواننده کمک می‌کند، می‌خواهد آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. محتوای مفید می‌تواند ابزاری، اینفوگرافیک یا تحقیقاتی باشد. بنابراین از خود بپرسید که آیا محتوایتان ارزش شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد؟ آیا ترفند، نکته یا دانشی در آن نهفته است؟ آیا محتوای شما به افراد کمک می‌کند؟

محتوای مفید، آموزشی و عملی، به‌احتمال‌زیاد به اشتراک گذاشته می‌شود. مطالعات نشان داده است که مردم از به اشتراک گذاشتن مطالب مفید به دلیل کمک به دیگران، خودسازی و تبادل اجتماعی لذت می‌برند.

  1. ایجاد حس خوب در محتوا: در حقیقت اغلب ایده‌های خوب سعی می‌کنند حس خوب در مخاطب ایجاد کنند، چراکه آن برند تجاری مجبور نمی‌شود از چیزی که متناسب با برندش نیست(مثل شوخ‌طبعی) استفاده کند. در این صورت یک برند، با ارزش ذاتی خود می‌درخشد و مهم‌تر از همه برندها می‌توانند با تولید محتوا وایرال احساس خوب را به‌طور مستقیم از مشتریان خود دریافت کنند. گفتن داستان‌های مشتری یا شگفت‌زده کردن و هدیه دادن به مشتریان شایسته، یکی از روش‌هایی است که یک برند برای ایجاد حس خوب در مخاطب می‌تواند از آن استفاده کند.
  2. داستان برند خود را بگویید: هر برندی یک داستان دارد بنابراین کسب‌وکارها می‌توانند از آن به‌عنوان نقطه پرشی در تبلیغات وایرال استفاده کنند. برخی از آن‌ها داستان شما با مشتریانتان است. بعضی اوقات بهترین داستان در دل اتفاقاتی است که برای شما می‌افتد. داستان‌ها به معنای واقعی، عملکرد مغز را تغییر می‌دهند و بیشتر به خاطر سپرده می‌شوند زیرا داستان‌ها احساسات ما را برمی‌انگیزند و به ما کمک می‌کنند تا سریع‌تر بر مفاهیم متمرکزشده و آن‌ها را درک کنیم.
  3. با ایجاد تعامل احتمال اشتراک‌پذیری محتوای خود را بالا ببرید: محتوایی که مخاطب را درگیر کند احتمال اینکه به محتوای وایرال تبدیل شود بیشتر است به‌ویژه اگر کاربران بتوانند چیزی در مورد خودشان را به اشتراک بگذارند. پس از خود بپرسید آیا به اشتراک‌گذاری محتوای شما آسان است؟ آیا هشتگ­های مرتبط با محتوا یا Call to action برای محتوای شما وجود دارد؟ آیا مخاطب می‌تواند پاسخ‌های منحصربه‌فرد خود را در محتوا ایجاد کند؟ آیا اگر مخاطبان آن محتوا را به اشتراک بگذارند باهوش به نظر می‌رسند؟
  1. محتوای بصری تولید کنید: محتوایی که شامل تصاویر گیرا باشد برای مخاطب ملموس‌تر بوده و راحت‌تر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. مطالعات نشان داده است خوانندگان در صورتی ۶۵ درصد از اطلاعاتی که خواندند را به خاطر می‌آورند که آن مطلب شامل تصویر باشد. یک محتوای غیر تصویری فقط ۱۰ درصد در خاطر می‌ماند. بنابراین زمان ایجاد محتوا نه‌تنها از تصاویر بلکه از تایپوگرافی و طراحی نیز غافل نشوید. پست‌هایی که شامل تصاویر هستند میزان تعامل کاربر را تا ۸۷ درصد بالا می‌برند.

 فونت، فاصله بین پاراگراف‌ها، کلمات و حتی فاصله بین خطوط و عرض ستون‌ها همگی نقش مهمی در خواناتر شدن محتوا دارد. محتوای شما اگر بلند و طولانی باشد اما از نظم و طرح خاصی پیروی کند ،خواننده بیشتر تمایل به خواندن آن دارد. با فهرست بندی، بولت گذاری زیر عنوان‌ها و برجسته کردن نکات مهم، به محتوای خود نظم دهید. فراموش نکنید محتوای شما هر چه بیشتر خوانده شود احتمال به اشتراک‌گذاری آن نیز بیشتر می‌شود بنابراین قبل از انتشار از خود بپرسید آیا محتوایتان خوش‌نما، زیبا و چشمگیر است؟

  • محتوای خود را در زمان مناسب منتشر کنید: گاهی اوقات دانستن اینکه چطور می‌توان محتوای وایرال تولید کرد زمان بیشتری از شما می‌گیرد. محتوای وایرال اغلب به یک رویداد فرهنگی پاسخ می‌دهد و در آن لحظه چنان می‌تواند برجسته شود که حتی وایرال بودن آن نیز قابل‌تشخیص نباشد. بنابراین مهم است که تبلیغات وایرال خود را در مکان و زمان مناسب نشر دهید؛ این چیزی نیست که قابل پیش‌بینی باشد اما می‌تواند در وایرال شدن محتوای شما مؤثر باشد. زمان ایجاد محتوا روی مباحث محرک متمرکز شوید چراکه افراد را به تعامل وامی‌دارد. مردم محتوایی را به اشتراک می‌گذارند که دیگران به آن واکنش نشان دهند تا بتوانند در شبکه‌های اجتماعی باهم ارتباط برقرار کرده و در مورد آن اظهارنظر کنند. در رابطه با بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام بخوانید.
  • نقش اینفلوئنسرها را در تبلیغات وایرال نادیده نگیرید: نکته آخر راهکار وایرال محتوا می‌گوید که بهترین استراتژی بازاریابی محتوا در جهان اگر توسط افراد مناسب به اشتراک گذاشته نشود می‌تواند نادیده گرفته شود. بنابراین با ناشران، اینفلوئنسرها و بلاگرها رابطه برقرار کنید. برقراری رابطه با یک فرد برجسته یا یک متخصص در زمینۀ موضوع می‌تواند حس اعتماد را در مخاطبان شما برانگیزد و آن‌ها را ترغیب کند تا محتوای شما را به اشتراک بگذارند.

شما می‌توانید میلیاردها تومان برای تبلیغات وایرال در رسانه‌های اجتماعی خرج کنید اما اینکه آیا تبلیغات شما وایرال خواهد شد یا خیر، به عوامل زیادی بستگی دارد. در حال حاضر هیچ الگوریتم شناخته‌شده‌ای وجود ندارد که بتواند وایرال شدن محتوای شما را تضمین کند؛ همچنین در نظر داشته باشید که با تغییر الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی و یک کلیک، این بازی می‌تواند تغییر کند!

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =